Innovativ rullställning i Mariedammstunneln
I projektet med Mariedammstunneln, som är en del av Trafikverkets satsning på järnvägen mellan Hallsberg och Degerön, används en ny typ av rullställning från Layher. Tunneln, som är 260 meter lång och byggd för dubbelspår har försetts med en banbrytande betonglining som ska hålla i 120 år.
Anpassad ställning för säkert arbete
För att montera armering i den nio meter höga och 12,7 meter breda tunneln behövdes en skräddarsydd lösning. Layher levererade en stabil, rullbar armeringsställning uppförd av Allround-systemet. Ställningen är utrustad med arbetsplan på fem nivåer och hjul som rullar på trekantsbalkar för enkel förflyttning längs hela tunneln.
Totalentreprenören Infrakraft anlitade den lokala entreprenören Libergs som levererade materialet till den rullbara armeringsställningen och monterade den. Resultatet blev en lösning som kombinerar funktionalitet med flexibilitet och hög säkerhet.
Effektiv arbetsprocess
Arbetet i tunneln har skett i sektioner, där ställningen och gjutvagnen förflyttats mer än 20 gånger. Med hjälp av Layhers ställning har arbetslaget kunnat utföra både armering och gjutning effektivt.
FAKTA
Projekt: Specialbyggd rullställning vid tunnelbygge
System: Layher Allround
Uppdragsgivare: Trafikverket
Huvudentreprenör: Infrakraft
Ställningsbyggnation: Libergs