Urvästeråsare driver anrika Aros
Han beskriver sig som en målinriktad och nöjd VD – Mikael Gustavsson som i 30 år varit en del av Aros Byggställningar. 2004 tog han chansen att köpa den anrika ställningsfirman och gjorde den till sin egen. Högaktuellt träffar Mikael i företagets fräscha lokaler i Västerås. Han har tveksamt tackat ja till att bli intervjuad, vill inte stå i centrum, de är ju ett team som får Aros att rulla på.
SOM 20-ÅRING FICK MIKAEL JOBBET SOM ARBETSLEDARE PÅ AROS BYGGSTÄLLNINGAR. En tillsvidareanställning utan krav på erfarenhet. Hans utbildning till driftstekniker hade inte gett de arbetsmöjligheter han hoppats på, så att satsa på ett fast jobb på ett företag som Aros, med anor från 1950-talet, tycktes vara en bättre möjlighet ut i arbetslivet.
– Jag kunde ingenting om branschen och hade aldrig hållit på med ställningar men jag hoppade på jobbet som arbetsledare och sen dess är jag kvar, det var 1989. Det började väl med att jag fick läsa mig till vad det här med ställningar var. Utmaning var att lära sig hur de skulle byggas och alla typfall, då med rör och koppling. Jag var ung, och fick hålla på och ”bråka” med de där äldre farbröderna som skulle montera. Man har ju lärt sig mycket sen dess och den man var då, berättar Mikael.
Aros är från början ett familjeföretag, ett genuint ställningsföretag som startade på 1950-talet. Firman har alltid varit bland de mindre i Västerås men gjort sig ett namn som en alltjämt beständig ställningsfirma. Företaget har ändå en lång historia av olika övertag även om företagsnamnet Aros Byggställningar bestått. Den sista i raden var uthyraren Lambertsson.
– Aros har varit litet hela tiden och jag arbetsledde 5–6 montörer från det att jag startade och jag har alltid varit den som tagit de sista besluten. Det var bara under Lambertsson-tiden som jag hade en regionchef att rapportera till. 2004 fick jag möjligheten av Lambertsson att köpa den del av ställningsföretaget som var placerat i Västerås. Jag fick max två veckor på mig att ordna allt, finansiering, alla papper och tacka ja till köpet. Det var tufft, minns att jag fick pressa chefen på ALMI så att jag till slut fick ett besked för att kunna gå vidare till banken. Efter 15 år som anställd så blev jag ägare till Aros, säger Mikael.
”Vi är långsiktiga, trygga, snabba och flexibla.”
Idag är det tio personer anställda på Aros därutöver hyr de in montörer från två stora etablerade uthyrningsföretag i Västerås. Mikaels högra hand är barndomsvännen Patrik Becker, en vän och medarbetare som Mikael uppskattar för många insiktsfulla synpunkter då Patrik har en strategiskt central plats både fysiskt i lokalen och genom sin breda roll inom order och logistik, men för Micke och Aros också så mycket mer.
– Vi som administrerar är jag, Patrik, Glenn, Robin och så har vi Peter och Filip som jobbar med vårt förråd och kör vår lastbil. Vi har fyra egna montörer och hyr in omkring 20–25 man. Och verkar i Västerås, Köping, Enköping och 4–5 mil radie runtomkring. Vi är väldigt lokalt förankrade, Aros har funnits i stan i nästan 70 år. Kunderna vet vad vi står för och att vi är långsiktiga, trygga, snabba och flexibla, förklarar Mikael och fortsätter:
– Ni kan väl prata lite med Patrik när ni ändå är här? Han har en central roll i den här firman; fakturerar, beställer material, plockar på gården, vattnar blommorna, han gör allt här – han är navet. Vi har varit kompisar sedan vi var små. Då spelade vi fotboll och bandy ihop, sen var vi juniortränare tillsammans och tog ett pojklag till tre bandy SM-finaler där vi tog hem silvret. 1996-98 blev vi involverade i A-laget, Patrik som materialare och jag som assisterande tränare i VSK Bandy. Vi tog två SM-guld och ett SM-silver. Patrik har även varit materialare i landslaget. Honom kan man lita på och han talar om för mig när jag behöver ta hand om något på firman, han har varit på Aros i 20 år.
När vi får några minuter med Patrik, med öronsnäcka hängande på örat, ständigt tillgänglig för medarbetare och kunder så ber vi honom berätta om Mikael, sin egen roll och synen på Aros utveckling de senaste två decennierna;
– Jag känner Micke väl, vi är barndomskompisar. Han är som en terrier, ger sig aldrig och väldigt envis. Jag å min sida har mycket synpunkter, jag gillar att styra och är inte rädd för att säga vad jag tycker till Micke eller någon annan. Min arbetsplats är väldigt strategiskt placerad, det innebär att jag är med i många beslut och pratar mycket med våra arbetsledare Glenn och Robin.
Inom ställningsbranschen vet man idag att man måste ha kompetent och utbildad personal. Både Mikael och Patrik är överens om att för Aros del så innebär det också att personalen är professionella mot kund, engagerade i sitt arbete och ”står lite på tårna”.
”Vi håller på med världens längsta inventering.”
– Förr kunde man ropa till Nisse på cykelbanan och fråga om han kunde vara med och riva lite ställning. Idag är det helt andra regler som gäller. Mycket mer säkerhetstänk. Vi på Aros har mycket småjobb och kunderna har kort framförhållning och är lite veliga och stressade. Vi hanterar dessutom mycket mer material idag än när jag började för 20 år sedan. Det finns så många fler detaljer, det är otroligt viktigt att man packar rätt så det inte blir stopp i monteringen för att det fattas något, förklarar Patrik.
Fram till våren 2018 hanterade Aros Haki-ställning från Lambertssons lager. Nu är samarbetet avslutat och de arbetar 100 procent med Layher. De hämtar ofta sina order själva på depån i Upplands Väsby och levererar till projekt eller Aros lagergård på 8 000 m², som ligger på en före detta skjutvall i Västerås. Vid skrivandets stund sliter de med inventeringen.
– Vi håller på med världens längsta inventering just nu och är snart klara. Med 30–40 projekt igång så är det inte så lätt att inventera. Vi har är mycket smått ute, 200 m² där, 300 m² på annat håll, ett trapptorn och så. Nu arbetar vi bara med Layher, så det var dags för inventering. Vi har sen länge valt Layher Allround för det finns mer möjligheter och fler detaljer än andra varumärken och mest 2,57 stålplattformar och jobbar utifrån dem. Vi använder också mycket dubbelräcken från Layher. Jag är jättenöjd med dem. Sen har vi har ett äldre kassettak som fungerar bra för mindre jobb. Men nyligen så monterade jag Keder XL tillsammans med Jörgen och Tobbe från Layher. Det var väldigt positivt. Layher har dessutom mycket bättre service än andra ställningsleverantörer, vi får materialet nästa dag. Jag tycker det finns många fördelar med systemet – det är en fantastisk ställning! säger Mikael med eftertryck och ett skratt efter sina egna lovord.
Vi samtalar om jobb som givit Aros lite extra medvind. Projekt som initialt börjat med några små förfrågningar och därefter ökat till riktigt mycket ställning. Det gäller de stora projekten av äldre tegelbyggnader i Västerås; Kokpunktens om- och tillbyggnad till ett äventyrsbad, designhotellet Steam Hotel och därefter ombygg- nationen av Aseas Gasklocka till kontorslokaler. På frågor om framtida investeringar, expansion av Aros är Mikael lågmäld.
– De där ombyggnationsprojekten var ju roliga jobb, där vi verkligen fick lösa problem. Men vi är ju som en liten byggserviceavdelning. Vi är snabba och flexibla. Nyligen fick vi två jobb i samband med fastighetsbränder i Västerås. Det är stora jobb för oss när de hamnar på 2 000 – 3 000 m², men vi kan lösa det snabbt och så hyr vi in Layher Keder XL. Jag går inte och drömmer om att jag ska bygga med TG 60 eller FW, men dyker det upp ett projekt då löser vi ju situationen med det system som krävs, förklarar Mikael.
De ritar och projekterar sina ställningar med penna och papper. Medarbetarna på Aros kan sina Layher-ställningar och har gott om projekt.
– Vår största kund är Peab, men vi är ett etablerat namn för alla byggare i Västerås. Jag är ganska nöjd så som det rullar på med Aros nu och jag har ingen ambition att vi ska omsätta mer pengar. Att hantera företaget och hålla det på den här nivån – ja då är jag rätt nöjd. Satsar man på större då ger det mer kostnader, lokalerna blir för små, man behöver fler arbetsledare och så fortsätter det. Många kommer på att de ska ha ställning när de ska stå på den. På Aros har vi en stor vilja att göra kunden nöjd och för mig är det viktigast att vi kan hålla hög service snarare än expandera, avslutar Mikael.
Foto: Martin Kelam Text: Hannah Fhager