Projekt
Allround

Nu renoveras Kungliga Operan– fasaden sjunger på sista versen

Sveriges nationalscen för opera och balett genomgår en rejäl ansiktslyftning. Tak och fasad renoveras samtidigt som kulturhistoriska värden bevaras. Bakom kulisserna bygger ställningsföretaget Xervon fasadställning med material från Layher.

Tidens tand har slitit på operabyggnaden i Stockholm. Den pampiga byggnaden i nyklassisk stil uppfördes i slutet av 1800-talet, rikligt smyckad med marmor från Norge och takmålningar av Carl Larsson. I dag är fastigheten i stort behov av renovering.
Regeringen har ännu inte fattat beslut om dess omfattning, men det står klart att byggnaden är i så dåligt skick att den kommer att stängas första juli 2026.

Bild på Kungliga operan i Stockholm med resta byggställningar omkring sig
Kungliga Operan under renovering.


Fasad- och takrenovering pågår

Renoveringen av fasad och tak är däremot i full gång, eftersom behovet av åtgärder var akut. Arbetet utförs av entreprenören M3 Bygg på uppdrag av Statens fastighetsverk. Entreprenören har i sin tur anlitat ställningsföretaget Xervon för projektering och ställningsbyggnation under projektets faser som består av fem huvuddelar.

Thomas Harryson, projektledare på Xervon, berättar om uppdraget.

– Fasaden har varit utsatt för väder och vind i många år. Nu är det dags att ersätta skadade stenar, renovera putsen och andra nödvändiga fasadarbeten. Vi har monterat ställning på fasaden mot Strömgatan. Ställning på scentornet är vi precis färdiga med.

Vad den etappen innebär förklarar Thomas Harryson.

– Uppe runt scentornet har vi byggt hela ställningen på limträbalkar. Statens fastighetsverks konstruktörer har beräknat, M3 Bygg har konstruerat och dragit ner balkarna till takstolarna, och vi har fäst ställningarna ovanpå. Det är första gången jag har byggt ställning över limträbalkar på ett tak.


Layher Allround bästa lösningen

För ett så krävande arbete finns bara en möjlig ställningslösning, menar Thomas Harryson.

– Layher Allround är det enda som fungerar däruppe. Tack vare att systemet har så många komponenter kan man få till det på alla möjliga och omöjliga sätt.

Den övertygelsen innebär att företaget som helhet enbart jobbar med Layhers ställningsprodukter, som de också äger fullt ut. I just detta projekt rör det sig om cirka 300 ton.

– Vi ingår sedan 2012 i tyska Xervon. Layhers produkter är producerade i Tyskland, och som en av deras största kunder uppskattar vi att ha en enda kvalitetsleverantör till våra verksamheter i båda länderna. Med Layher behöver man aldrig oroa sig för att något är sekundärt eller att det inte finns tillräckligt med material. Alla intyg och all dokumentation finns på plats för att möta gällande säkerhetskrav.

– Vi ingår sedan 2012 i tyska Xervon. Layhers produkter är producerade i Tyskland, och som en av deras största kunder uppskattar vi att ha en enda kvalitetsleverantör till våra verksamheter i båda länderna. Med Layher behöver man aldrig oroa sig för att något är sekundärt eller att det inte finns tillräckligt med material. Alla intyg och all dokumentation finns på plats för att möta gällande säkerhetskrav.


Egna konstruktörer inhouse

Xervon strävar efter att i så stor utsträckning som möjligt ta hela affären själva i sina uppdrag, med hjälp av två konstruktörer inhouse som gör ritningar och beräkningar, berättar Thomas Harryson.
– Det är både mer ekonomiskt och man har närmare till konstruktören. Många gånger konsulterar vi Layhers experter i vissa frågor, det är bra att ha dem som bollplank och värdefullt att få ta del av deras kunnighet.


Logistiska utmaningar

I projektet med operabyggnaden kommer nästa etapp att innebära en hel del utmaningar, enligt Thomas Harryson.
– Vi ska snart riva ställningen mot Strömgatan och det blir intressant hur vi ska lösa logistiken kring det, samtidigt som vi kommer att bygga ställning på nästa etapp mot Jakobs torg.
Roligast i projektet är att följa hur den gamla operabyggnaden steg för steg återfår sin forna glans, tycker han.
– Uppe på vår fasadställning står experter som restaurerar sönderfallande figurer och dekor i sandsten. Det är fantastiskt spännande att se hur de illa åtgångna fasaderna efter hundra år i stadsmiljö blir som nya.

Relaterade artiklar

Tillbaka till Högaktuellt

Dela gärna artiklar men ange källan. Utdrag ur artikel eller kopiering av fotografier får inte publiceras i annan media utan godkännande av Layher AB. Tipsa redaktionen om projekt där Layhers ställningssystem används: redaktion@layher.se

Ansvarig utgivare: Gustav von Segebaden
© Copyright Layher AB