Förbifart Stockholm FSE209. Rullbar armeringsställning
I samband med tunnelbyggnation i projekt Förbifart Stockholm har Layher fått möjligheten att leverera en rullbar armeringsställning till Subterra.
ARMERINGSSTÄLLNINGEN ANVÄNDS VID ARBETEN I TVÅ 50 METER LÅNGA TUNNLAR. Det är Subterra som förstärker, armerar och tätar tunnlarna inför montage av prefabricerade betongelement på uppdrag av Trafikverket. För att utföra armeringsarbetet behövde de en rullbar armeringsställning att arbeta ifrån. Ett projekt som utmynnade i ett samarbete mellan Subterra, Layher och Åsele Ställningar.
– Innan vi påbörjade själva ställningsbyggnationen diskuterade vi med Layhers tekniska avdelning en hel del detaljer och möjligheter om hur man bäst konstruerar och monterar armeringsställningen i tunneln. Vi hade behov av en ställning som både var rullbar och justerbar i höjd, eftersom tjockleken på tunnelskikten är mellan 1 och 4 meter på grund av bergets ojämna form. Ställningen behövde också ha portaler för genomfart, som transport av material, berättar Jan Faltýnek, projektledare på Subterra Sweden filial.
– Med utgångspunkt från en första generisk ritning, startade vi en diskussion med Subterra för att identifiera deras behov, hur de skulle kunna nå de olika nivåerna i tunneln, eventuella konsoler för anpassning efter väggarna och ställningsmoduler för olika höjder. Med min lösning försökte jag få ut det mesta av Layher Allround, skapa en konstruktion för de olika faserna under arbetet med en handfull olika och lätt modifierbara anpassningar. Min kollega Fredrik Wik föreslog en utveckling av min rullösning genom att använda Keder XL:s rulltaksbalkar på marken och lättrullande hjul, förklarar Camilla Borghi, projektingenjör på Layher.
Rullställningen är funktionell
MONTAGE OCH ANPASSNING
Åsele Ställningar, som har flera projekt runt Förbifart Stockholm, blev inkopplade inför det första montaget av den rullbara armeringsställningen.
– Vi fick klockrena ritningar från Layher som tre av våra montörer använde sig av. Och det var inga problem att få ner materialet i tunneln, det gick att köra dit med lastbil och lasta av med hjullastare. Konstruktionen var utformad som ett torn på varje sida och ett i mitten, så Subterra köra sina arbetsfordon genom portalerna på sidan om mittentornet. Det tog inte så många dagar att montera eller. Jag har visat bilder på ställningen för andra efteråt, med den här lösningen kan de jobba effektivt och säkert med väggar och tunneltak. Det kommer nog bli fler sådana rullställningar framöver. Det var ändå en rejäl pjäs, ungefär 14 meter bred, 8 meter hög och 10 meter djup. Men den var ju klockren, den rullade hur lätt som helst – till och med för hand! säger Jörgen Nordlander, vd och projektledare, Åsele Ställning.
Tunnlarna går under Mälaren, i höjd med Skärholmen i sydvästra Stockholm. Armeringsställningen förflyttade Subterra 50 meter in i den första tunneln och anpassade ställningen efter de behov som uppstod. Senare under projektet demonterade de den rullbara armeringsställningen och flyttade till den andra tunneln, för ytterligare 50 meters arbete.
– Vår första prioritering för varje projekt är säkerheten. Och jag kan intyga att Layhers ställningssystem verkligen är säkra och ger oss entreprenörer ett komplett system av anpassade lösningar. Vi uppskattade särskilt de halkfria stålplanken och fotlisterna runt plattformarna. Det var heller inga problem för oss att bygga och justera armeringsställningen, vi utgick från Layhers 3D-ritningarna. De har varit till stor hjälp eftersom arbetshöjden justeras minst två gånger per tunnelbåge. Vi tog hjälp av en fyrhjulsdriven teleskoplastare när ställningen skulle förflyttas även om den inte är så tung. Det var också lätt att förlänga rulltaksbalkarna när vi skulle förflyttat den. Jag gillar samarbete med Layher. De har haft hög service, agerat snabbt och rullställningen är funktionell med ritningar som är specialiserade för våra behov. Vilket förmodligen är orsaken till det högre priset, säger Jan med glimten i ögat.
FAKTA
System: Layher Allround och Keder XL
Mått: 14x8x10 m
Säkerhet: Inplankade arbetsplan med plank i konsoler, räcken, trappor, fotlister m.m.
Projekt: FSE209 vid Skärholmen, Stockholm (utförs 2017-2022)
Foto: Layher AB Text: Hannah Fhager