Komplext utrymningsvalv för E4 Förbifart Stockholm
NCC Infrastructure slutför under året ett 5 årigt projekt av de nordligaste anslutningspunkterna för E4 Förbifart Stockholm. I maj gjuts utrymningsvalv från Layher TG 60 mellan två 370 meter långa betongtunnlar vid Trafikplats Hjulsta.
PROJEKTET ÄR INTE SÅ OMFATTANDE RÄKNAT I KUBIK MEN MYCKET KOMPLEXT OCH OTILLGÄNGLIGT. De tekniska förberedelserna av formkonstruktion är ett samarbete mellan NCC, Layher och Doka. Lösningen omfattar konstruktion av Layhers armerings- och formställning TG 60 för gjutning av rum med utrymningsvägar. Formställningen har flera arbetsplan med skyddsräcken och integrerad tillträdesled.
– Jag tycker vi har haft ett mycket bra samarbete, alla har varit mycket tillmötesgående och effektiva i projektet. Jag har tagit fram formställningsritningar med lastförutsättningar till två rum som förbinder de parallella tunnlarna, ett större rum som redan har byggts, och ett mindre som snart kommer att gjutas, berättar Camilla Borghi, projektingenjör på Layher.
Från början var det meningen att rummen med armerade väggar och valvet skulle gjutas i sin helhet men det blev för komplext i och med de höga motgjutningsväggarna.
– Det är ganska komplexa formkonstruktioner med motgjutna väggar i utrymningsvalvet då vi inte kunnat använda formstag till formen. Vi har stället använt stora motgjutningsstämp då det är ett väldigt högt formtryck. Först var vi tvungna att armera väggarna helt, innan man kunde forma, och då valde vi TG 60 som formställning. Det har varit komplext hur ställningen skulle konstrueras. TG 60 har använts för både valvform och arbetsställning i samband med armering och då med konsoler så armerarna kunde arbeta säkert och nära väggen. Alla plan har varit inplankade, med integrerade trappor, eftersom det inte fanns något utrymme utanför för trapptorn. Vid något ställe använde vi även stegar med luckor. Ställningen har gjort det möjligt ta sig mellan tunnlarna och fungerat som en utrymningsväg under byggprocessen, berättar Jonas Forsling, arbetsledare på projekt FSE 502 Trafikplats Hjulsta Norra, för NCC.
”Alla plan har varit inplankade, med integrerade trappor”
Det minsta rummet var endast 2,9 x 7,9 meter i basen och 7,7 meter högt. Det gjorde utrymmet otillgängligt både när ställningen skulle uppföras och rivas.
– Åsele ställningar monterade varje rum under ett par, tre dagar. De kunde använda kran till formställningstornen men under rivningen fanns det endast två små öppningar för att ta ut materialet ifrån, då fick de kämpa lite. Men vi hade bra ritningar från Layher i både 3D och 2D, även specifika detaljritningar och Åsele kunde ju bygga efter dem. Det var ovanligt små rum och det blev väldigt trångt med ställning och valvtorn, men konstruktionen har ändå fungerat bra, säger Jonas.
Jonas har sen 90-talet arbetat med betong, armering och form. Nu när gjutningen av valvet är klart avslutar han en treårsperiod som arbetsledare på FSE 502 Trafikplats Hjulsta Norra för E4 Förbifart Stockholm.
– Vi är i sluttampen nu och gjuter i maj, sen sitter de två tunnlarna ihop. Vi har hållit tidsplanen för veckocykeln på sista tunneln och det trots att det varit ett komplext projekt vid flera tillfällen. Utmaningarna är övervunna, nu kan man luta sig tillbaka och slappna av, avslutar Jonas.
FAKTA
System: Layher TG 60 och Layher Allround-trappor
Belastning per spira: Max 42 kN – min 20 kN
Mått: 2,90 x 7,90 x 7,70 m (bredd x längd x höjd)
Foto: Layher AB Text: Hannah Fhager