Redaktionellt

Layher 35 år i Sverige

KÄRA LÄSARE, anno 2021 har Layher varit etablerade i Sverige i hela 35 år. En fantastisk resa som inte hade varit möjlig utan våra medarbetare, kunder och partners – många av er har vi haft affärer och starka relationer med i åtskilliga decennier. Flertalet medarbetare har också varit delaktiga i den kontinuerliga utvecklingen av Layher AB. Moderbolaget i Tyskland, som förra året jubilerade som 75-åring, har engagerat sig och garanterat trygghet, engagemang och utveckling under resan.

1986 startades företaget i Upplands Väsby och växte på 10 år till 7 anställda och efter ytterligare ett tiotal år hade Layher 20 medarbetare, idag är vi strax under 30 anställda. Redan från starten arbetade vi med att skapa nära relationer från norr till söder och kundstocken blev allt större. På 80-talet hade Layher en stor uthyrningsverksamhet, en strategi som byttes runt millennieskiftet till att fokusera på försäljning, och i stället låta kunderna stå för uthyrningen. En ny depå öppnades i Göteborg 2001 och under 2021 öppnas ytterligare en depå utanför Skellefteå.

Layhers ställningsdepå och kontor i Partille, Göteborg
2010 – Layhers nya depå i Partille.

Layhers kunder utmanar oss till nya innovationer och att alltid ligga i framkant. Vår tekniska avdelning hjälper inte bara kunder och partner utan utvecklar också nya produkter för att vi alla ska leverera lättare, säkrare och smartare lösningar för branschen.

De senaste tio åren har vi tagit ytterligare steg framåt och för att driva ställningsbranschens utveckling och sprida kunskap. Allt från att etablera ett Säkerhetscentrum, till att engagera oss i föreningar och utvecklingsråd som Byggbranschens Säkerhetspark, Håll Nollan och SIS – Svenska institutet för standarder. Layher levererar inte bara en produkt utan också säkerhet. Kvalitetsprodukter och säkerhetslösningar är vårt signum och levereras till flera branscher där de lösningsfokuserade och engagerade ställningsentreprenörerna står för uppförandet och mycket mer.

Layhers nya Säkerhetscentrum i Upplands Väsby med utställningshall, utbildningssal och plats för ställningsmontage
2020 – Layher Säkerhetscentrum med visningshall, utrymmen för teoretisk och praktisk utbildning.

Säkerhetscentrum
Layher Säkerhetscentrum startar upp på riktigt under våren 2021. Boka ett besök med våra säljare eller tekniker i vår utställningshall på 500 kvadratmeter. Där kan vi visa mer möjligheter i en värld av ställningar, från originalsystemet Allround till innovativa lösningar vid husbyggnation och renovering, till formställning och event. Vi har också möjlighet att presentera den digitala världen i VR-studion. Säkerhetscentrum kommer också erbjuda teoretiska och praktiska utbildningar för interna och externa kursledare. Redan nu kan du intresseanmälan dig till Layhers kommande heldagsutbildning inom väderskydd: ”Produktutbildning Keder XL” via utbildning@layher.se.

Depå Skellefteå – ny depå i norr
Under 2021 öppnar vi Layhers nya depå på 12 000 kvm i tätorten Kåge, 14 km norr om Skellefteå och i direkt anslutning till E4:an. Depån kommer erbjuda snabbare leveranser av Layhers standardsortiment till norra Sverige. Adressen blir Kyrkogårdsvägen 40, Kåge.

Tillsammans med huvudkontoret i Upplands Väsby/Stockholm, depån i Partille/Göteborg och Kåge/Skellefteå erbjuder Layher ställningsmaterial på en lageryta av 33 000 kvm och därmed mer möjligheter för våra framgångsrika ställningsentreprenörer.

Personalfoto vid första spadtaget av nya Layher Säkerhetscentrum.

Med optimism mot framtiden
Vi är tacksamma för Ert förtroende och vi hyser hopp och optimism om att världsläget ljusnar och ser fram emot fler personliga möten och utmanande projekt tillsammans.

Tillsammans har vi Mer Möjligheter – Tillsammans når vi Mer Framgång.

Layher AB



Våra medarbetare i Upplands Väsby berättar hur det började…

”När jag började på Layher ägnade vi oss åt uthyrningsverksamhet”

Torbjörn Lexander, teknisk samordnare, Layher
Torbjörn Lexander, teknisk samordnare, Layher

Torbjörn Lexander är idag teknisk samordnare på Layher och är också vår medarbetare som varit med längst av all personal. Han började redan 1986 som lagerarbetare och allt i allo, 2 månader efter att Layher startat upp sin verksamhet i Upplands Väsby. Förutom Torbjörn så arbetade Layhers första VD Bengt Hultblad och en person med ekonomi.

– Jag visste inte så mycket om ställningar men så fort jag började på Layher såg jag förstås byggnadsställningar överallt. När jag började på Layher ägnade vi oss till största del åt uthyrningsverksamhet. Vi tre som jobbade på företaget, satt i en arbetarbostad med flera mindre rum och lagerytan var inte större än 400–600 kvm. Det var asfalterat men jag hade inte någon truck det första 6 månaderna, istället lånade jag grannens som vi delade gård med. Kunderna kom och hämtade eller så skickade vi med Bilspedition/Schenker. Vår första stora kund var Ställab nuvarande Ramirent något senare investerade även Bygg Paul/SMI/NCC. Jag har fått utvecklas med företaget, lagerarbetare, lageransvarig, innesäljare, utesäljare och nu teknisk samordnare. Det är roligt på Layher, den utvecklingen som företaget genomgått gör att jag är kvar. Första året omsatte vi ca 1 miljon, och vi gick inte med vinst och 35 år senare omsätter vi 100-tals miljoner. Layher idag är något helt annat än då, nu är vi marknadsledare i Sverige, berättar Torbjörn.

”Dåvarande vd:n Bengt Hultblad satt på intervjun och visade en ritning från Tyskland och frågade om jag kunde rita en sådan ställning”

Fredrik Wik, sr. projektingenjör, Layher

En av Layhers lojala medarbetar Fredrik Wik började 1997 som företagets första projektingenjör och blev då en av sju medarbetare. Fredrik tog tekniken till företaget, köpte in det första modemet för att koppla upp företaget mot internet och började rita ställningar i CAD för kunder som IBS, Brinkab, JUF, SMI/Bergnäset, Roland Karlsson (nuvarande Rapid). Kunderna ringde in sin order eller skickade dem via fax och ritningar skickades i huvudsak med brev.

– Som många andra så viste jag inte mycket om byggnadsställningar i allmänhet och Layher i synnerhet innan jag började. En rolig grej var att dåvarande vd:n Bengt Hultblad satt på intervjun och visade en ritning från Tyskland och frågade om jag kunde rita en sådan ställning, och visst, bara jag lärde mig mer om ställningar kunde jag väl det. Minns också arbetsmiljön, lagret samsades med flera olika företag på en gemensam gård och allt material var rätt utspritt. Lagerkillarna hade en egen liten byggbod, övriga samsades i små rum i den enkla arbetarlängan.

Ställningsmaterial uppskattades utifrån ritningarna och många projekt genomfördes på erfarenhet och yrkesskicklighet. Ställningarna var både lägre och enklare än det vi kan konstruera idag. – Det krävs mer beräkningar idag, vi konstruerar mycket mer avancerande projekt som är mer utmanande, samtidigt kan vi lösa mer komplicerade projekt som Östermalms saluhall som hade en undertaksställning med få stödpunkter. Det är en del som gör att mitt jobb är så roligt. Att konstruera en lösning som löser något för kunderna och att ta fram en temporär konstruktion som ibland även överträffar kundernas önskemål och som också är säker. Layher var redan då engagerat och kundfokuserat, alla var väldigt säljande och hade nära kundkontakt och har alltid erbjudit bra och spännande produkter, säger Fredrik.

”Gården var trång och man fick backa ut”

Peter Larson, säljare, Layher
Peter Larson, säljare, Layher

Strax efter 2000 började nuvarande distriktssäljaren Peter Larson som lagerarbetare. Skaran av medarbetare var då 9 varav 3 personer arbetade heltid på lagret. Det dagliga arbetet bestod av att plocka, lossa och lasta material med truck. Alla hade varsin på 3,5 ton. Fraktsedlarna skrev ut på skrivmaskin med minne för Layhers adress m.m.

– Jag kom från ett lagerjobb där vi enbart jobbade inomhus. Jag tyckte det var mycket bättre att få vara ute och jobba även om jag vid starten både skulle infinna mig till klockan 7, jämfört med tidigare arbete klockan 8, och dessutom blev det sommartid, det var lite tufft. Minns också att det var många artiklar att lära sig och att jag, efter bara två veckor på Layher, fick plocka ihop alla delar till Arlandas nya flygledartorn tillsammans med en kollegas son. Vi hade också mycket uthyrning så hyresparken var väldigt stor men då hade vi en stor yta för det materialet och det var ett stort flöde av material in och ut. Gården var trång och man fick backa ut. Nu ägnar vi oss inte åt uthyrning, vi har ändrat både arbetssätt och rutiner och konkurrerar inte med våra hyreskunder, det är bra. Det har alltid varit väldigt lättsam stämning på Layher, trevliga människor och lätt att komma in i gemenskapen – det tycker jag fortfarande att det är. Vi har väldigt öppet mellan avdelningarna, alla är inkluderade i samma företag, även om vi vuxit så är vi ändå familjära. Den starkaste drivkraften i min nuvarande roll som distriktssäljare är få träffa kunder ute på projekt och att hjälpa dem att hitta de bästa lösningarna, säger Peter.

”Vi var 7 på lagret och vid högtryck hyrde vi till och med in fler truckar”

Patric Mattsson är idag lagerförman i Upplands Väsby, han började som lagerarbetare 2001 under en mycket hektisk tid. Hela 7 man arbetade med lagerhantering.

Patric Mattsson, lagerförman, Layher
Patric Mattsson, lagerförman, Layher

– Då hade vi många korthetshyror över en vecka, mer returhantering och sortering, och 5 truckar till hjälp för att hantera allt gods. Vi var 7 på lagret och vid högtryck hyrde vi till och med in fler truckar. Det var en person som hanterade alla order i en enda dator, vi andra var ute på lagret hela tiden, om någon var frånvarande märktes det inte så mycket eftersom vi var så många. Ett gäng schysta jobbarkompisar och alla i 30-års åldern. Idag är Layher väldigt mycket större, fler jobbarkompisar, mer kunder, våra kunder handlar mer, större produktutbud som tilltilltalar fler och inga uthyrningar. De senaste åren har vi förbättrat arbetsmiljön med lyfthjälp och lyftkran, ställbara bord för sortering, och bättre truckar. Layher är en trygg arbetsgivare, företaget har alltid gått bra, berättar Patric.

”Ägarna har alltid varit väldigt engagerade och har viljan att utveckla hela verksamheten lokalt och globalt”

När distriktsäljare Magnus Strindberg började 2003 var det ett mycket intensivt år. Redan före intervjun stod det klart att Layher hade fullt upp när han fick snitsla sig genom gångar av material på 4 meters höjd för att ta sig till huvudentrén. Layher hade stort behov av en säljare.

Magnus Strindberg, säljare, Layher
Magnus Strindberg, säljare, Layher

– Intervjun var väldigt speciell. Jag berättade inte så mycket om mig, vd:n Bengt Hultblad sålde bara in hur fantastiskt Layher var så det var bara att börja. Jag och Bengt har fortfarande goda relationer, vi är med i samma loge i Odd Fellow. Så när det inte är pandemi träffas vi varannan fredag.

På Layher 2003 var vi runt 15 anställda och hade hur mycket som helst att göra, vi satt bara och tog emot order hela dagarna. Då var det handskrivna order och orderblock som gällde och mycket hyror. Alla hade stationära telefoner men inte direktnummer, samtalen kopplades via växeln. Vi hade ett eget digitalt system som inte var så stabilt och en gemensam skrivare med datapapper, sådant med hålade sidor, så det var lite handpåläggning när man skulle skriva ut. Vi var ett gäng som satt i en betongbyggnad på gården, där det var kallt på vintern och varmt på sommaren.

Det jag uppskattar med Layher är den familjära känslan, även från ledningen. Våra ägare i Tyskland känner oss medarbetare i Sverige vid förnamn. Layher AB var ett av Frau Caroline Langers första dotterbolag hon ansvarade för när hon som en av ägarna skulle skolas in i familjeföretaget så där har vi en otrolig stöttning. Ägarna har alltid varit väldigt engagerade och har viljan att utveckla hela verksamheten lokalt och globalt. Det var också intressant att lära sig alla olika namn för t.ex diagonalstag. Att Layher går i bräschen för att utveckla branschen och produkter som alla kan ha nytta av som väderskyddet. Att se kollegor utvecklas, att man söka nya interna tjänster, växa i verksamheten och skapa långsiktiga relationer med kunderna. Dessutom har Layher produkter som jag verkligen kan stå bakom, förklarar Magnus.

”Alla var väldigt hungriga på att serva kunderna”

Jannica Stawbrink började 2005 på Layher som marknadskoordinator och redovisningsekonom, efter ett par år fokuserade hon istället på redovisning och HR och sedan 2020 är hennes roll en del av säljteamet som Sales Controller och HR-koordinator. 2005 var det omkring 20 medarbetare på Layher.

Jannica Stawbrink, Sales Controller och HR-koordinator, Layher
Jannica Stawbrink, Sales Controller
och HR-koordinator, Layher

– Jag kände genast att det var ett stort engagemang hos kollegorna och en väldigt bra stämning. Att Layher står för kvalitet och att man kan vara stolt över att jobba här, det förstod jag direkt.  Alla var väldigt hungriga på att serva kunderna precis som nu men då ibland lite ineffektivt eftersom fler sprang på samma boll. Idag har vi tydligare ansvarsområden så rätt person med rätt kompetens håller i bollen. För min del är det en rolig och lärorik resa och jag har fått erfarenheter från de olika avdelningarna, som jag haft nytta av i mina nya tjänster inom företaget. Vi är ett roligt gäng som genom åren har hittat på mycket skoj ihop, vilket jag är övertygad om är en viktig del i arbetet, för att vi som företag och individer ska utvecklas och nå framgång, säger Jannica.

Relaterade artiklar

Tillbaka till Högaktuellt

Dela gärna artiklar men ange källan. Utdrag ur artikel eller kopiering av fotografier får inte publiceras i annan media utan godkännande av Layher AB. Tipsa redaktionen om projekt där Layhers ställningssystem används: redaktion@layher.se

Ansvarig utgivare: Gustav von Segebaden
© Copyright Layher AB