Framgångar med platt organisation för Midroc Ställningar
En platt organisation är inte bara ett trendigt buzzword på Midroc Ställningar. Företaget har under lång tid arbetat med sin kultur och struktur. Cheferna ska vara ledare som tar gruppen mot gemensamma mål och medarbetarna ska styra sig själva. Det är alltså inte för inte att Midroc-koncernen två år i rad fått utmärkelsen ”Sveriges bästa arbetsgivare”.
HÖGAKTUELLT MÖTER MIDROC STÄLLNINGAR GENOM MICHEL BJÖRKLUND, AVDELNINGSCHEF I SÄVE. Michel har varit i ställningsbranschen i drygt två decennier och arbetat på Midroc sedan 2017. Idag är han ansvarig för en av företagets ställningsavdelningar och ett 50-tal medarbetare.
– Jag är uppvuxen och bor i Kinna. Det är många i ställningsbranschen som bor där. Jag vet inte vad det beror på men folk har väl tagit med bekanta till olika jobb, det var väl främst så när kraven inte var så höga som idag. Jag har själv tagit med fyra, fem kompisar som sen blivit ställningsbyggare, bland annat Peter Lindmark som jobbar på kontoret i Säve. Själv ville jag från början bli kock och började på Hotell och Restaurang-programmet i gymnasiet. Men med finanskrisen på 90-talet och en gymnasieskola med dåliga resurser var utbildningen inte vad jag tänkt mig, så jag hoppade av. Därefter jobbade jag som idrottslärare och på sommaren som ställningsbyggare. Jag har bland annat varit på Borealis produktionsanläggning i Stenungssund. Från 2001 har jag byggt eller jobbat med ställningar på heltid och lite till. Då, när jag var yngre och gärna ville ha övertid blev det olika företag och gärna på stora stopp, framför allt raffinaderier, pappersbruk och värmeverk runtomkring Göteborg, Karlstad och Norrköping.
”Jag kan bara instämma i utmärkelsen
till Sveriges bästa arbetsgivare.”
Michel brinner för att motivera och inspirera till positiva medarbetare och ökad lönsamhet. Med tanke på hur ställningskarriären började har han nu arbetat länge hos samma arbetsgivare. Hos Midroc har han gått från projektledare och projektchef i samband med uppstarten av Midroc Ställningar Syd till avdelningschef i Säve.
– Jag kan bara instämma i utmärkelsen till ”Sveriges bästa arbetsgivare”. Hela Midroc-koncernen arbetar med en platt organisation med många mindre team, där gubbarna kan ta egna beslut. Behöver de stöd så finns jag där. Jag behåller lugnet i stressiga situationer och är duktig på att bedöma vad som ska prioriteras först. Men jag behöver sällan gå in och styra. Jag vill få mina gubbar att må bra, gilla att komma till jobbet och att arbeta på Midroc. De ska känna att de kan påverka sin arbetssituation.
MIDROC STÄLLNINGAR
Midroc-koncernen består av 15 olika bolag inom affärsområdena fastighetsutveckling och förvaltning, tjänster och entreprenad, samt olika investeringar i hållbara bolag. Bolagen är självstyrande med egna ledningsgrupper och organisationer. Under 2013 gjordes en sammanslagning av ställningsföretagen GP Ställningar AB och Olofson & Hansson AB vilket har skapat en bred kompetens för ställningar både i industri- och byggprojekt. Under det nu väletablerade Midroc Ställningar, med Lembit Laks som vd, har företagets omsättning ökat från 100 MSEK till 200 MSK sedan starten. Idag har företaget kontor i Uddevalla, Göteborg (två adresser) och i Lund.
– Koncernen har 4 400 anställda, varav 104 arbetar på Midroc Ställningar där Lembit Laks är vd och min och mina tre avdelningskollegors närmsta chef. Jag ser positivt på vår region, den är expansiv med Västlänken, bostadsbyggande och industrier men återväxten med kvalificerade medarbetare är en utmaning. Jag sitter med i koncernens Industrigrupp sedan ett par år. Där bollar vi idéer som hur vi ska få fler att söka sig till Midroc-bolagen, inte minst inom ställningar. Vi tar emot lärlingar idag men det är svårt med rekryteringen av nya förmågor. Vi, de olika bolagen i koncernen, offererar även gemensamt ett helhetskoncept till våra kunder, det är en styrka. Vår bransch ser ljus ut, ställningar behövs alltid.
”När kunden kommer med krav på oss,
då har vi redan en rutin på plats”
Michel berättar att företaget har väldigt många projekt i gång och med start under 2022. Detta mitt under pandemin, vilket har påverkat arbetsmiljön och rutiner för medarbetarna. Tjänstemän arbetar på distans i möjligaste mån och en del kunder ställer helt nya krav på de som ska utföra ställningsbyggnationer.
– Midroc har ett gott renommé så vi får in många jobb och jagar bara om det är något unikt som vi vill ha. På avdelningen Säve arbetar vi till 80 procent mot industrier, resterande är fasadjobb. Vi har flera stora projekt och stopp i år, för Väröbruk, Valmet, ST1, Renova och mer och mer projekt runt skyskrapan Karlatornet, sen bygger vi trapptorn och arbetsställning åt PEAB längs Västlänken, det projektet kommer pågå under 7 år. För att motverka Covid-19 har vi arbetat målinriktat och medarbetarna respekterar riktlinjerna och det verkar ha gett resultat. HR uppdaterar löpande vilka restriktioner som gäller och vi försöker ligga steget före. När kunden kommer med krav på oss, då har vi redan en rutin på plats. Vi har snabbtester som vi använder i de fall kunden kräver det innan man påbörjar dagens arbete. Jag har inte upplevt att vi har haft mer än nämnvärt fler sjukskrivningar sedan pandemin bröt ut än vad vi vanligtvis har. Det är jag väldigt stolt över.
LÅNGT SAMARBETE
Samarbetet med Layher har en lång historik som påbörjades redan innan ställningsbolagen slogs samman till Midroc Ställningar. De flesta av avdelningarna handlar idag från Layher.
– Lembit köpte system från Layher redan under början av 2000- talet. Layher är väldigt bra på att hjälpa till även med kort varsel, att hitta konstruktionslösningar. På några av våra avdelningar använder de LayPLAN CLASSIC och CAD, sen har vi en resurs som ritar och räknar på mer komplicerade projekt för vår räkning. Vi har återkommande kontakt med teknik på Layher främst Fredrik Wik och Torbjörn Lexander, där vi bollar lösningar och specialställningar och förstås Layhers säljare Rami Kurdali. Sen träffar vi gubbarna på depån i Partille när vi hämtar vi upp material. Vi i Säve och avdelningen i Lund kör 100 procent ställningssystem från Layher.
ARBETSVECKAN
Idag arbetar Michel administrativt och delvis på distans och många samtal avhandlas på väg mellan hemmet och kontoret.
– Jag jobbar hemifrån 1 dag per vecka, ett resultat av restriktionerna. Men jag hinner med en hel del samtal när jag tar mig till och från jobbet. Det går bra så länge man har tillgång till mobilen och datorn. Jag har duktiga kollegor som sköter mycket löpande jobb och jag är lite alltiallo, ekonomi, personalfrågor, ledningsgruppen, räknar på jobb och projektleder vissa projekt och stöttar avdelningen Lund. På fritiden ägnar jag mig åt familjen, styrketränar, löptränar och spelar padel. Det är något jag precis börjat med, det är kul. Annars tycker jag det är roligt att laga mat, jag ville ju bli kock. Folk verkar tycka om det så det kanske är en talang. Det är i alla fall ett stort intresse.
Foto: Layher AB/ /Henrik Eberlund Text: Hannah Fhager