Lär känna Layhers nya vd – Gustaf von Segebaden
Sedan september 2022 är Gustaf von Segebaden vd på Layher i Sverige. Gustaf är utbildad marknadsekonom och har arbetat inom affärsutveckling i Asien och Europa. Han ägnar mestadels fritiden till familjen och drar däremellan upp en och annan gädda, slår en golfboll och söker de bästa kafferostningarna.
Ett möte med Gustaf von Segebaden innebär samtal i en avslappnad balans mellan seriositet, energi och humor. Han beskriver vägen till dagens position som brokig. Från uppväxten i en läkarfamilj i den lilla orten Trosa, till familjens flytt till huvudstaden och det stora intresset för Japan.
– Min farfar var pilot i flygvapnet och därefter på SAS. På 1960-talet var han och familjen stationerad i Japan. Som liten hörde jag mycket om landet. Så på gymnasiet valde jag japanska som C-språk. Därefter Östasienlinjen på Stockholms universitet där jag fördjupade mig i japanska, asienkunskap, ekonomi, politik samt kompletterade med ekonomlinjen. Jag har pluggat i Japan några omgångar också.
Efter studierna jobbade Gustaf på japanska handelskammaren och hjälpte svenska bolag till den då stora industrinationen Japan och omvänt. Därefter blev det mycket tid i Japan som Asienansvarig på industriföretaget ABA och senare Atlas Copco. I samband med att Gustaf och hans fru fick sina två barn blev arbetet centrerat till Europa där Gustaf arbetade med telekom samt inom pappers- och förpackningsindustrin.
Efter några månader på Layher börjar Gustaf få en tydligare uppfattning om kunderna, ställningsbranschen, produkterna, företagskulturen, medarbetarna och kollegorna på Layherkontoren i Europa.
– En positiv insikt är att det här är en otroligt stark relationsbransch. Man investerar mycket i en långsiktig produkt och affär, då vill man ha en partner som man kan lita på. Jag känner att jag har tur som hamnat på Layher som alltid ser långsiktigt på alla relationer och kundernas investering.
En av Layher-familjens ägare, Carolin Langer, visade enligt Gustaf redan från rekryteringsprocessen vilket familjeföretag Layher är och vikten av rätt medarbetare inom företaget och hur kunderna ska tas emot.
– Carolin Langer pratar om våra svenska kunder, både till företagsnamn och kunders förnamn, det är imponerande och visar på stort engagemang. Att i generationer skapa produkter med en familjekänsla är unikt, trots företagets storlek med tusentals medarbetare, depåer och kontor över hela världen. Det kanske låter som en klyscha men Layher är en stor familj – vi och våra kunder är en del av den.
Gustaf har ett stort intresse av att vara i naturen. Dykning, slalom, golf och fiske får gärna stå på agendan.
– Det är svårt att få ihop tiden för golf med tiden med familjen. Men i år har jag faktiskt spelat mer än någonsin även om det blivit en och annan ”skogspromenad”. Annars fiskar jag gärna från båt, både gös och gädda. Den största jag dragit upp var en gädda på 8,5 kg.
Gustaf har avslöjat att han inte kan vara utan minst 6 koppar kaffe per dag. Han vill helst även ha kvalitet och köper hem olika hela bönor.
– Mest dricker jag svart om det inte är en cappucino eller en cortado, en cappucino med något mindre mjölk. Jag kan även lite latte art. Jag är supernördig och maler kaffebönor själv, testar olika sorter och utvärderar dem.
TEXT: HANNAH FHAGER
FOTO: LAYHER AB/MAGNUS STRINDBERG