Projekt

Samverkansbro med hängande formställning

En gammal järnvägsbro från 1970-talet får en riktig makeover när Spectra Mark bygger om den för fordonstrafik. Renoveringen innebär en bro där befintligt stål och ny betong förenas.

Ombyggnaden av bron över Ljura Bäck i Norrköping är ett infrastrukturprojekt som drivs av det nya bolaget Spectra Mark. Där arbetar Mattias Aronsson Leijonqvist som är entreprenadingenjör och Roger Karlsson som är förman på betongsektionen. De har båda lång erfarenhet av brobyggnationer och har gemensamt projekterat Ljura Bäcksbron. Slipers och räls har rivits, men de fyra originalstålbalkarna är i gott skick så de åter används till den nya bron bland annat genom nysvetsad dubb, armering och betong.

– Det gäller att gå igenom precis varje detalj innan man börjar praktiskt. Jag och Mattias har ett bra samarbete mellan hans ingenjörskunskaper och mina praktiska kunskaper inom armering och betong. Mattias och Layher har också arbetat mycket med formställningen och formen. Det är väldigt viktigt att allt blir rätt från början och det har de verkligen fått till bra, förklarar Roger.

Formställningen har bland annat monterats underifrån från en roddbåt.

Hängande formställning över vatten
Bron är 45 x 4,2 meter, där de mittersta 14 metrarna löper knappt 70 cm över Ljura Bäcks vattenlinje. Denna del har fått en formställning av Layher Allround med ett fackverk per halvmeter som fästs i de undre flänsarna på brons I-balkar.

– Från en liten båt har jag monterat spiror, toppskruvar och dragit diagonalstag, det är bra grejer och lätta komponenter. Vatten håller däremot inte emot så bra så det har varit lite slitsamt att arbeta från båten. Man vill inte tappa något i bäcken, man är lika mycket på spänn som om det vore arbete på 20 meters höjd. Fackverksbalkarna har jag tagit hjälp att montera, mellan dem kan man stå raklång och jobba, men man har fått arbeta både ståendes och sittandes. Vi fick tydliga ritningar från Layher så det var inga problem med montaget av formställningen, snarare utmanande omgivningar. Vill man spara in på gymkort och yoga så är det här rätt plats att arbeta på, säger Roger med ett skratt.

Roger har förmonterat både gjutformar och najat armeringskorgar upp till 50 kvadratmeter på annat område som sedan levererats till bron nattetid.

– Utifrån ritningarna tänker jag ut ytterligare lösningar för att sen få allt på plats. Jag har hittills trasslat ihop runt 10 ton armering. Med min långa erfarenhet har jag en massa knep för att få allt rätt och hela tiden tänka på nästa steg. Det här är troligtvis Norrköpings största enmansmonterade broprojekt, så jag är mest nöjd med att allt vi projekterat från formställning till förtillverkad armering blivit så bra, menar Roger.

FAKTA
System: Layher Allround.
Mått på system: 14 x 4,2 meter.
Broknektar: Derome
Tredjepartsgranskning: ELU Konsult AB

TEXT: HANNAH FHAGER FOTO: LAYHER AB/MAGNUS STRINDBERG

Relaterade artiklar

Tillbaka till Högaktuellt

Dela gärna artiklar men ange källan. Utdrag ur artikel eller kopiering av fotografier får inte publiceras i annan media utan godkännande av Layher AB. Tipsa redaktionen om projekt där Layhers ställningssystem används: redaktion@layher.se

Ansvarig utgivare: Gustav von Segebaden
© Copyright Layher AB